tisdag 14 juni 2011

Taggmoln

Jag brukar säga att man lär så länge man twittrar och alldeles nyss "sprang jag på" ett verktyg som heter Tagxedo (http://tagxedo.com). Med detta kunde jag på några sekunder göra ett "taggmoln" av alla mina blogginlägg (över hundra). Med lite editering där jag tog bort några av de mest vanliga orden som jag använt t.ex. och, att, de, vilken etc fick jag fram nedanstående taggmoln. Jag har valt en traditionell layout men det finns en uppsjö av former för molnet, ja man kan också ladda in sina egna bilder. Du kan också spara som bild och skriva ut om detta skulle var till någon fördel. Här är molnet inbäddat.


Jag vet inte riktigt ännu vad det kan vara bra för men när jag tagit bort alla småorden kan man kanske se att jag tycker att web, lärande, education, dela, sociala, nya, nätet och några till framstår som viktiga och det stämmer nog. Kanske kan det vara bra att i efterhand se vad det är man mest är intresserad av. Observera att när du "mouseover" så poppar taggen fram rättvänd.

Dessvärre upptäckte jag senare när jag använt en annnan dator att programmet inte fungerar utan att en viss programvara finns installerad (Silverlight) och det gör ju det hela avsevärt mindre intressant. Allt som inte fungerar utan speciella tillägg i webbläsaren tenderar att krångla till det för användareen. Nu blev jag faktiskt besviken!

Kanske fungerar det bättre med Wordle?

Wordle: Net in higher education

Nej knappast!

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar