tisdag 26 april 2011

Spökskrivare i högre utbildning

Läste imorse om en person som livnärde sig på att skriva studenters uppgifter (ända upp till doktorsnivå faktiskt). Det var en fascinerande läsning om en person som har lärt sig vad man skulle kunna kalla den "akademiska stilen". Genom att han skriver det som förväntas med hjälp av väldigt lite information passerar kunderna, studenterna, genom utbildningssystemen. Även om en sådan här artikel skulle kunna vara påhittad för att vara en kritik mot något otillfredsställande, säger den något om våra utbildningssystem. Den säger till exempel att man kan "googla", klippa-och-klistra och på andra sätt sammanställa material på ett sådant sätt att det duger för att passera en examen. Det säger också något som jag varit inne på tidigare, att ingen egentligen är intresserad av eller har tid att utforska om studenten egentligen kan stå för det hon eller han har skrivit. Problemet är, som jag brukar säga, att man bara skall "lämna in" en uppgift utan att i detalj svara för dess innehåll. Naturligtvis säger också artikeln att studenterna i grunden beter sig oetiskt (och kanske också den som skriver).


Författaren till artiklen nämner tre kategorier av "kunder"; det är de med engelska som andra språk, de som är obegåvade och de som rika och lata. De sistnämnda är de mest lukrativa kunderna.

I förlängningen är detta ett ganska skrämmande scenario. Samhället är uppbyggt på ett sådant sätt att examina är viktigare än kompetens. Författaren nämner också detta; de som inte har engelska som första språk och de odugliga kommer sannolikt inte att få någon nytta av sin examen medan de rika och lata går in på olika poster i samhället som de alltid har gjort. Det är alltså inte kompetens som krävs utan examina och kontakter.

En sådan tilltro till examina istället för verkliga kunskaper liknar lite det som jag läste för en tid sedan där en annan skribent liknade den högre utbildningen vid "bostadsbubblan", alltså något som har en mycket hög status och som alla vill ha men som kanske inte är det som driver samhällsutvecklingen framåt.

Läs gärna artiklen:
http://chronicle.com/article/The-Shadow-Scholar/125329

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar