måndag 30 januari 2012

Sociala medier och presentationers villkor

Helt nyligen skrev jag några rader i ett manus om hur det är att vara lärare och presentatör inför uppkopplade åhörare. Huvudinnehållet i det jag skrev var att vi tidigare, om vi kommer från en utbildningsmiljö, nog var lite störda av att att inte ha lyssnarnas fulla uppmärksamhet men att vi nog har lärt oss att man har så pass mycket kognitiv kapacitet att det räcker för att både lyssna och göra lite andra saker med de elektroniska  prylar man för tillfället låter händerna (och hjärnan?) sysselsätta sig med.


Jag beskrev hur jag själv gått från att oroa mig för att de som förväntades lyssna till gjorde annat till att jag numera (nästan) känner lite oro om lyssnarna inte har något annat att ta till om det skulle bli alltför tråkigt att lyssna till mig.

Idag fick jag ett helt underbart tips från en av mina twitterspanare tipsat om vilka villkor som gäller när man presenterar inför en grupp som samtidigt (sannolikt) är engagerad på olika sociala medier. Man bör läsa inlägget själv men låt mig bara lyfta fram några slående tips från inlägget. (Giving Kick-Ass Presentations In The Age Of Social Media)

Var inte orolig om de inte tittar på dig utan håller på med sin mobiler. Sannolikt har de öronen på helspänn. Det är värre om de börjar viska till varandra

Be dem inte stänga av sina apparater. Kanhända lyssnar de en stund men ingen tycker om att bli undervisad om hur man bör lyssna.

Tänk på att det nog inte är de som sitter i salen som är viktigast. I en tid med sociala media är det sannolikt att de som sitter där twittrar vidare till en betydligt större krets.

Så går det vidare med ytterligare råd.


I ett slutligt påpekande sägs att ingen effektiv talare förlitar sig till slides nedlastade med massor av text. För det andra är de bra på att berätta en historia med humor, ofta riktad mot sig själva, för att knyta an till auditoriet. Alla klarar av att hålla presentationen kort så att det blir tid för frågor och svar.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar