tisdag 7 december 2010

Skriva, skapa och bidra för lärande

I mina nätkurser har jag alltid sett det som väldigt centralt att deltagarna skapar innehåll själva snarare än att svara på mina frågor. I Steeve Wheelers blogginlägg i serien Learning with "e"s där han beskriver värdet av att skriva (eller producera generellt) tycker jag mig finna liknande tankegångar. Att skriva blir ett sätt att tänka och se sakerna ur nya perspektiv. Jag tror att vi måste uppmuntra deltagarnas produktion av texter, bilder och videor.

Av någon anledning är jag inte lika övertygad om värdet av ljudinspelningar. Naturligtvis kan goda inspelningar göras utifrån skrivna manus så att man verkligen säger något väsentligt och inte hummar och fyller ut med ingenting. Ljudpresentationer stödda av bilder eller s.k. "slides" fungerar väl också bra. Problemet med ljudinspelningar och kanske också video är att det tar så lång tid att bilda sig en uppfattning om innehållet. Tänk då vad text egentligen är flexibel då man på några sekunder kan få en överblick över textmaterialet genom att läsa rubriker, nyckelord, bilder eller vilken annan teknik man föredrar.

4 kommentarer:

  1. jag känner mig träffat när du skriver att "deltagarna skapar innehåll själva snarare än att svara på mina frågor". Fast jag hade inte tänkt på detta innan. Jag tror att deltagarna i nätkurser har en "genuin" interest i ämnet (till skillnad från några av dem som går "på föreläsningar", och nu tänker jag på "om formellt och informellt lärande" inlägg). Man vill har svar på egna frågor.

    Jag håller med er om att det är nyttig om att producera texter, bilder och video. Fast man kan också fylla ut med ingenting i en text.

    Om video produktion, har vi en artikel på Introduktion till Lärande, IT, kommunikation
    som heter Advanced digital video technologies to support collaborative learning in school education and beyond av Zahn, C., Hesse, F., Finke, M., Pea, R., Mills, M., & Rosen, J
    som pratar om programmer som jag tycker att man kunde använda just för att göra en överblick över textmaterialet. Har du provat programmer eller är det något som man lära sig under den video kurs på Lärande, IT och Kommunikation programmet?

    Jag tycker också att det är roligt och märkligt att jag också vill alltid ha den där överblick som hjälper mig att "situera" mig. Men jag känner att i generellt sätt inom den institutionella miljöer finns det en del kvar på att presentera information på ett "appealing" sett.

    (Jag har vagat att skriva på svenska...jag hoppas att ni kan första mig och hoppa över mina fel ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du att videoproduktioner kan vara värdefulla för att skapa överblickar och kanske ännu mer för att skapa motivation för något. Problemet är att det inte är så lätt att göra värdefull video. Människor som jobbar inom högre utbildning känner sig sannolikt mycket mer hemma i textvärlden; därmed inte sagt att denna är den bästa.

    SvaraRadera
  3. jag har kommit precis till samma slutsats som dig. Och det händer också till mig, nu skulle jag göra klart uppgifter för en kurs och jag skulle vilja gärna spela in mig och berätta tillsammans med min power point som du har gjort på andra tillfälle innan Men jag vet inte hur man gör detta...någon tips? Kan du inte förklara för alla i bloggen hur man gör? Eller länken till något plats som de föklarar, gärna på engelska (så jag kan skicka vidare till alla som jag känner;) eller jag kan också ta på mig att översätta ;)

    SvaraRadera
  4. Försök med Jing!
    http://www.techsmith.com/jing/

    Det är det program som jag har gjort korta screencasts med. Har inte prövat det för ppt men det borde nog fungera då det kan fånga allt som du har på din skärm. Du behöver en mikrofon (enklast med headset, kanske) så är det bara att prata på. Möjligen kan man ha bilder som inte är så stora då de tar ganska mycket plats.

    SvaraRadera