Alla som går en kurs online ingår samtidigt i många "communities" utanför kursen; det är först och främt i familjen och bland vännerna men också på arbetsplatsen.
När man går en kurs på nätet tar man också med sig åtskilligt från de nätverk man ingår i utanför kursen. Kazmer säger:
"Students not only bring their workplace into the online class, but also bring what they learn in their courses into the community that they know well and that knows them."
Det är detta som är kärnan i CEL
Onekligen en intressant tanke att när man går en kurs på nätet så drar man in sina erfarenheter från sitt arbete men vi kanske inte alltid tänker på att man också påverkar sitt arbete med de erfarenheter man gör i en kurs. Detta sker utan att man explicit försöker åstadkomma denna påverkan. Det är framförallt fem sorters överföring (transfer) som brukar ske:
- Kunskaper förs över från arbetsplatsen till kursens gemenskap
- Kunskaper förs över från kursens gemenskap till arbetsplatsens
- Kunskaper förs över från kursens gemenskap till de privat gemenskaperna
- Kontakter från kursens gemenskaper leder indirekt till andra människor utanför kursen
- Relation mellan institutioner (universitet, arbetsplatser m.m.) blir möjliga genom informationstekniken
Dessa olika kontakter kan uppstå om studenterna interagerar frekvent med varandra och med lärare med hjälp av informationstekniken. Det krävs alltså att man lär tillsammans genom att dela erfarenheter och diskuterar sina tolkningar av de texter och övriga resurser som man använder sig av.
Mot slutet av texten tar författaren om vilka svårighet som studerande med förankring i såväl arbetsliv som studiegemenskapen skulle kunna möta. I någon mening kan arbetsplatsen ses som en förängning av klassrummet. För det fall studenten ser sin arbetsplats som en arena för tillämpning eller experimenterande av det som sker på kursen är det inte säkert att detta uppskattas. Förutom att det kan ta en del tid kan det också vara så att den eventuella förändringen inte uppskattas. Kansk är det så att man på den aktuella arbetsplatsen inte uppskattar "akademiskt tjafs" eller hur man väljer att formulera sig. I texten nämns också att det kan vara så att man på arbetsplatsen hyser misstro mot e-learningkurser i allmänhet och betraktar dem som underlägsna andra kurser.
Slutligen skall man nog inte förringa den vinst en arbetsplats kan göra genom att den tillförs nya idéer.
Det jag här skrivit några funderingar om är hämtat från ett avsnitt som heter Community-embedded learning av Michelle M. Kazmer och det ingår i artikeln Theories and models for online learning av Haythornthwaite, Bruce, Andrews, Kazmer, Montague och Preston. Artikeln finns i den utmärkta onlinetidskriften First Monday, Volume 12, Number 8-6 August 2007
http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/1976/1851
Den är väldigt intressant och det är bra att belysa hurs kunskaper förs och om nätverken.
SvaraRaderaDet är något liknande som jag hörde från Bilyana Martinowsky i kursen "Communication, Activity and Organization" som jag tog hosten 98 och ingår i Master in Communication. Vi pratade om olika typ av kommunicationer som man använder i olika typ av organisationer. Till exempel i en hierarkisk organisation, det är knapt kommunikation mellan olika nivåer. Och då sa hon sa att nuförtiden när man jobbar hemifrån, man kan undra hur detta påverkar kommunikationen i familjen.
Ett annat aspekt med att dela erfarehenter är att man ge också mer kreativa idéer.