Jag
har med stor behållning och stort adrenalinpåslag läst Sven-Eric
Liedmans bok Hets! Som jag läser den är det en rasande uppgörelse
med flera företeelser i vår samtid, men framförallt med det som
sker inom vår utbildningssystem på olika nivåer. Nedanstående
text är ett axplock av det som har berört mig starkt i hans bok.
Jag hoppas att jag inte har tillvitat författaren några
uppfattningar som han inte har. Alla eventuella missuppfattningar får
jag själv ansvara för och jag kan bra rekommendera att man läser
originaltexten. Numera är det enkelt att med några knapptryckningar
låna hem boken som ebok från sitt bibliotek om man skulle tycka att
detta är lättare än att ställa sig i kö på ett bibliotek. Den
är naturligtvis också värd att köpa för den som vill ha den
ständigt till hands när våra utbildningspolitiker häver ur sig
enkla sanningar i press och tv.
Pseudokvantiteterna
Ett
av Liedmans återkommande uttryck är pseudokvantiteter med
innebörden att att man försöker kvantifiera sådant som egentligen
inte låter sig kvantifieras. Sådan kvantifiering är ett utmärkande
drag för det som går under namnet New Public Management där
mätningar är ett sätt att styra och kontrollera olika
verksamheter. Slagordet från förespråkarna lyder: ”If you can't
measure it, you can't manage it!” Alltså det som inte kan mätas
och jämföras kan heller inte hållas i Herrans tukt och förmaning.
Kvantifiering
av olika företeelser är lockande därför att den ger ett sken av
rättvisa och transparens, ett annat omhuldat begrepp. Transparens
som en följd av kvantifiering ger betraktaren en uppfattning enbart
genom att avläsa siffror (oavsett vad dessa står för). Det som
idag benämns kvalitetssäkring sker ofta genom olika slags
kvantifieringar.
Sådan
kvalitetssäkring kan då sättas i motsats till kvalificerade - och
inte sällan tidskrävande - omdömen som alltid måste göras av de
personer som är väl insatta i en verksamhet. Genom en
pseudokvantifiering försöker man kringå kvalificerade bedömningar
genom att istället göra det som egentligen inte kan mätas i
kvantiteter till något mätbart och då får detta ett sken av
exakthet som kan förföra den som inte kunde göra de kvalificerade
bedömningarna. Till det utpräglat mänskliga hör emellertid
förmågan och viljan att samtala och argumentera om sådant som
sällan har några entydiga svar men tvetydiga svar rimmar illa med
New Public Mangement.
Universitetsligan
Inom
den högre utbildningen används pseudokvantifieringen främst för
rankningar av olika slag. Sålunda rankas olika universitet i världen
på skalor som bygger på dessa pseudokvantiteter, något som inte är
olikt sportens ligatabeller. Även den s.k. Bolognaprocessen - ett
sätt att jämföra olika universitetsutbildningar - kan ses som ett
utslag av New Public Management.
För
forskaren blir det viktigt att få sina artiklar citerade så ofta
som möjligt. Detta kan leda till komiska bieffekter då det gäller
att vara strategisk och inte publicera det som eventuellt kan
publiceras i ytterligare en artikel. Salamipublicering, skriver
Liedman med innebörden att det gäller att liksom skiva upp sitt
projekt i så många publicerbara enheter (Least publishable units)
som möjligt. Humaniora missgynnas förstås av publicerings- och
citeringssystemet därför att humaniora sysslar med en typ av frågor
som ofta kräver mer omfattande texter, monografier, än
naturvetenskap och medicin som publicerar sig frekvent i kortare
artiklar.
Nyttan
Vi
får en ganska dyster bild av hur statsmakterna ser på utbildningar.
Framförallt är det anställningsbarhet och entreprenörsanda som är
honnörsord bland utbildningens politiker. I samma anda är tanken
att ingen skall utbilda sig längre än nödvändigt. Man skall
snabbt gå igenom en utbildning och komma ut i arbete.
Utbildningsministerns mantra om att "alla kan inte bli
akademiker" får här sin praktiska tillämpning.
Liedman
menar också att utbildningarna strömlinjeformas med ängslig blick
på vad näringslivet vill ha. I Amerika försöker man i allt högre
grad skräddarsy kurser för näringslivet. Ett budord idag är att man skall
bli entreprenör. Sverige behöver fler småföretagare säger
regeringen och även oppositionen. I dagens köp- och säljsystem
blir det också en en flirt med vad man tror att eleverna vill ha
eftersom gymnasieskolorna numera måste försöka locka elever till
sina program. I ett avsnitt beskriver Liedman hur man idag
framförallt är konsument. Men även om man ger sken av valfrihet är
konsumtionen i någon mening passiv; man tar emot vad andra har
framställt åt en att köpa. Man är som en fågelunge med vidöppet
gap. Var
och kan förstås förstå att det blir allt svårare att göra
humanistiska studier konkurrenskraftiga i ett köp- och säljsystem
där man i grunden inte eftersträvar verklig kunskap utan mer av
kompetenser som gör personen anställningsbar.
Bildning
"Människan
lever inte av profit allena", menar Liedman, men verklig bildning är
något som tar tid och som man skaffar sig både genom studier och
genom erfarenheter. Han hävdar att klokhet, fronesis, bara kan
utvecklas i samtal. Det är viktigt att tänka på detta när vi tror
att den oändliga tillgången på information är detsamma som
kunskap. Bara med klokhet kan man påverka en annan människa så att
hon blir klokare. Den kloke vänder sig med avsmak från den
vanvettiga form av inlärning som uppmuntras inte minst på
högstatusutbildningar och som går ut på att slå i sig en maximal
mängd lärostoff som strax efter tentamen saklöst kan glömmas
bort. I en sådan utbildning blir studenterna lätt instrumentella
och deras vanligaste fråga blir dessvärre: "kommer detta på
tentan?"
Information
och kunskap
För
blott tio år sedan häpnade man över informationsflödet och man
trodde att detta skulle vara tillräckligt för en människas
kunskapsarsenal.
Skolan
måste förhålla sig till det faktum att tillgången på information
håller på att bli alltmer självklar och inse att fakta bara är
kunskapens byggstenar. Vi behöver ett fördjupat kunskapsbegrepp.
Kunskaper värda namnet är en integrerad del av en människas
personlighet och inte som något som snabbt och lätt kan rapas upp i
en tenta. Att bygga upp en ung varelses förmåga att förstå
verkligheten är en långsam och systematisk process och det är inte
betygens piskor eller morötter som förmår sporra henne utan hennes
eget intresse, den inre motivation, som krävs. Den återkommande
diskussionen om betyg i den ena eller andra årskursen är tämligen
meningslös för en individs lärande. Betygens enda verkliga
funktion är alltjämt att sortera. Hela skolsystemet präglas av ett
"småttigheternas regemente" som håller på att kväva
hela skolsystemet.
Liedman
pekar på att utbildning består av lust och motstånd. I skolan
skall man lära av lust men där måste också finnas ett drag av
motstånd till skillnad från leken. Skolarbete har också en
"Lastcharakter" d.v.s. arbetet har ett inslag av tyngd och
börda. Det kräver helt enkelt ansträngning. Liedman är övertygad
om att dagens skola kommer att misslyckas men han känner ingen
skadeglädje eller triumf över detta utan enbart sorg.
Motstånd?
Skolan
och universitetet är idag underkastade utilismens regemente. Nyttan
skall säkerställas med ett minutiöst övervakningssystem. Men
detta är djupt kontraproduktivt. För att mata övervakningsapparaten
krävs mängder av onyttigt arbete för att mata in uppgifter av
olika slag. Nyttan skulle bli större om man gav utrymme åt lärares
och forskares initiativkraft. I en överreglerad verksamhet får inte
ens den hyllade entreprenören någon rörelsefrihet.
Paradoxalt
nog talas det om autonomi samtidigt som olika restriktioner blir allt
fler. Det intressanta härvidlag är läraryrket. Från att ha varit
ett yrke med stor frihet som gett tillfredsställelse och
självständighet har det alltmer misstänkliggjorts och reglerats in
i minsta detalj. Barnet och läraren ses här på två diametralt
olika sätt. De ena är i behov av stimulans och frihet medan de
andra noga måste övervakas.
Det
finns naturligtvis en möjlighet att till en viss del undkomma de
administrativa pålagorna genom att pliktskyldigast och med minsta
möjliga insats fylla i alla blanketter utan att direkt göra uppror.
Detta var en strategi som människor i det gamla sovjetsamhället
hade utvecklat till fulländning. Till det yttre anpassade de sig
till kraven men levde samtidigt en sorts dubbelliv. Det är en
strategi som jag själv kan känna stark sympati med. Gör det du
måste på enklaste sätt, så kan du ägna dig åt det viktiga
arbetet efter detta!
Ifrågasättande
och kritiskt tänkande har alltid varit honnörsord i utbildningar.
Men detta måste också få gälla alla de påbud som överheten
lägger på produktionen.
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported Licens.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar