söndag 24 juni 2012

Ensam bland alla andra

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg utifrån ett intressant inslag där Sherry Turkle funderar över vad vår vana att ständigt vara uppkopplad får för konsekvenser. I en presentation tar hon flera slående exempel bland annat visar hon ett foto där hennes dotter umgås med sina kompisar i samma rum men där alla sitter djupt försjunkna i sina mobiler eller surfplattor. Hennes poäng är att istället för att umgås genom att prata med varandra har man snarare uppmärksamheten riktad ut mot nätet.

Man kan läsa min reflektion där jag också har länkat till Turkles presentation på min andra blogg, Strövtåg. Inslaget finns på adressen: http://lejonw.wordpress.com/2012/04/17/titta-pa-sherry-turkle-connected-but-alone-pa-youtube/

Strövtågsbloggen använder jag till att skriva om lite mer varierande teman än i denna blogg som jag föredrar att hålla avgränsad till lärandet på nätet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar